:ما محکوم به وظيفه ايم نه مأمور به نتيجه اما آيا اين در مورد خداوند متعال نيز صادق است؟
| ادامه مطلب...

پرسش:ما محکوم به وظيفه ايم نه مأمور به نتيجه اما آيا اين در مورد خداوند متعال نيز صادق است؟ خداوند مي فرمايد انس و جنّ را براي عبادت خود آفريدم در حاليکه بسياري از آنها خداوند را عبادت نکرده و نخواهند کرد و مستوجب عذاب و در موارد متعددي خلود در آتش و عذاب ابدي خواهند بود. اين وقتي سؤال برانگيزتر مي شود که به علم کامل و دقيق و شفاف خداوند نسبت به عاقبت آفرينش هر مخلوقي، يقين داشته باشيم. با اين مقدمه، سؤال ايجاد مي شود که آيا خداوند که مي داند اين تعداد از انس و جنّ عبادت او را نخواهند کرد، و او هم صرفاً براي عبادت آنها را مي آفريند، پس چرا مي آفريند؟ آيا خداوند هم نه به خاطر نتيجه و حکمت بلکه به صرف وظيفه و تجلي صفت خلاقيت، دست به آفرينش آن انسانها و جنّها مي زند؟ آيا مگر خداوند به چيزي غير از خود محدود و مقيد است که براي او وظيفه تعيين نمايد؟ بنظر مي رسد وظيفه در شأن الوهيت نباشد و حکمت خداوند ايجاب مي کند که او نتيجه را بخواهد. شايد از همين جا بتوان استنباط کرد که عذاب الهي وسيله اي براي حصول همان نتيجه اصلي آفرينش است نه هدف؛ بدين ترتييب که عبادت در معناي حقيقي يعني روح بندگي باطني (خشوع و سرسپردگي و انقيادي که عاشق نسبت به معشوق دارد و نهايت آن الگوبرداري، همانندسازي، و تحصيل صفات معشوق است؛ نه بندگي ظاهري آنچنان که برده نسبت به ارباب دارد و نهايت آن نياز ارباب و از خود بيگانه شدن برده است) و در نهايت وقتي شعور بنده اي به آن نمي رسد، عذاب وسيله اي مي شود براي پاک کردن موانع بندگي حقيقي و در نهايت بايد آن نتيجه بندگي (در اين دنيا يا در آن دنيا هر چند با گذر از هفت خوان رستم) حاصل شود تا حکمت الهي تحقق يابد. نهايت بندگي نيز که در اثر شبيه سازي به صفات خالق، کسب کمالات و بعبارتي قرب الهي حاصل مي شود و همه اين تکميل فضايل و کسب کمالات يعني کم شدن فاصله تا خداوند متعال و يعني بالاخره فناي لله (البته گفتنش راحت است). حاصل اينکه اگر آخر سلسله و زنجيره خلقت هر مخلوقي به فنا (نه عدم) و از بين رفتن به وجود و نه از بين رفتن به عدم ختم نشود، اين زنجيره دچار ضعف و حقيقتي برگشت ناپذير به خداوند (حداقل بعد وجودي آن که به علت تکامل، اين بعد وجودي وسيعتر مي شود نه بعد عدمي و ماهيتي آن) در نظر گرفته شده است که نه با حکمت الهي سازگار به نظر مي رسد، نه با اينکه مخلوقي چنين جسارتي در مقابل حق تعالي داشته باشد، نه با سير تکامل از عدم مطلق تا وجود مطلق (که قاعدتاً فيض حقيقي و حقيقت صفت خلق و خلقت الهي است) نه با نفي کثرت که در آخر هر کثرتي بايد به وحدت برگشت کند وگرنه اصالت به کثرت شايد شائبه شرک پيدا کند، و نه ... و الله اعلم.


نویسنده : سجاد حسینی فهرجی وسید علی حسینی فهرجی
تاریخ : چهار شنبه 8 شهريور 1391
زمان : 12:50
پرسش:براي اثبات حادث بودن جهان و نقض تسلسل علل و اثبات يكتايي علت العلل و اثبات صفات ثبوتي براي علت
| ادامه مطلب...

پرسش:براي اثبات حادث بودن جهان و نقض تسلسل علل و اثبات يكتايي علت العلل و اثبات صفات ثبوتي براي علت العلل و نقض صفات سلبي از او و همچنين اثبات معاد براهيني منطقي و استدلالي مطرح بفرماييد؟


نویسنده : سجاد حسینی فهرجی وسید علی حسینی فهرجی
تاریخ : دو شنبه 6 شهريور 1391
زمان : 11:39
پرسش:در خصوص قضيه بدأ کمي بيشتر توضيح بدهيد چونکه گيج شدم، لوح محفوظ چيست؟
| ادامه مطلب...

پرسش:در خصوص قضيه بدأ کمي بيشتر توضيح بدهيد چونکه گيج شدم، لوح محفوظ چيست؟


نویسنده : سجاد حسینی فهرجی وسید علی حسینی فهرجی
تاریخ : دو شنبه 6 شهريور 1391
زمان : 11:37
خدا شناسی
| ادامه مطلب...

پرسش:براي قوي شدن اعتقاداتم کتاب عقايد اسلامي آقاي سبحاني رو تهيه کردم. در براهين اثبات يگانگي خدا(درس هاي 21و22) با سوالاتي روبه رو شدم. يکي اين که در اين قسمت از اين استفاده شده که خدا هيچ نياز و احتياجي ندارد در حالي که هنوز اين موضوع را اثبات نکرده اند.
موضوع ديگر آنکه از هماهنگي اين جهان براي اثبات يگانگي خدا کمک گرفته اند. به نظر من ما از اين هماهنگي نمي توانيم يگانگي خدا را نتيجه بگيريم؛ چرا که شايد جهان هاي ديگري وجود داشته باشد که هماهنگ نباشند و ما هنوز آنها را را کشف نکرده باشيم. لطفا مرا راهنمايي کنيد.


نویسنده : سجاد حسینی فهرجی وسید علی حسینی فهرجی
تاریخ : دو شنبه 6 شهريور 1391
زمان : 11:34
خدا شناسی
| ادامه مطلب...

پرسش:قبلا عرض كردم دعايي كه به صلاح ما نيست با اصرار ممكن است خدا مستجاب كند ولي شما دوستان فرموديد نه دعايي كه به صلاح نيست خدا مستجاب نمي كند ... پس كساني كه مثلا دعا مي كنند، با هزار نذر و نياز كه فلان شهر رشته مورد علاقه شان قبول شوند و قبول مي شوند ولي در جاده اي كه داشتند براي ثبت نام مي رفته اند و فوت شده اند، دليلش چيست؟ شايد بگوييد اجلش رسيده ... مرگهاي اين چنين زياد است همه اجلشان رسيده؟ يا مادري بچه اي را با اصرار از خدا مي خواهد بعد ناقص العضو به دنيا مي آيد يا بعد از چند سال مي ميرد ... لطفا مرا توجيه كنيد.


نویسنده : سجاد حسینی فهرجی وسید علی حسینی فهرجی
تاریخ : شنبه 4 شهريور 1391
زمان : 12:5
بداء چيست؟ آيا مخالف قضاوقدر است؟ چگونه با نظام قضاوقدر پاسخ مي دهيد؟ آيا خود بداء از قبل مقدور نبود
| ادامه مطلب...

پرسش:بداء چيست؟ آيا مخالف قضاوقدر است؟ چگونه با نظام قضاوقدر پاسخ مي دهيد؟ آيا خود بداء از قبل مقدور نبوده است؟


نویسنده : سجاد حسینی فهرجی وسید علی حسینی فهرجی
تاریخ : شنبه 4 شهريور 1391
زمان : 12:2
خداشناسی با علم یا علوم تجربی
| ادامه مطلب...

پرسش:

با علم شيمي و ساير علوم پايه چگونه مي توان به خدا رسيد؟


نویسنده : سجاد حسینی فهرجی وسید علی حسینی فهرجی
تاریخ : شنبه 4 شهريور 1391
زمان : 12:0
| ادامه مطلب...

پرسش:چگونه از آيه ميثاق اثبات مي كنيد كه خداشناسي فطري است؟


نویسنده : سجاد حسینی فهرجی وسید علی حسینی فهرجی
تاریخ : شنبه 4 شهريور 1391
زمان : 11:57
چي كار كنيم كه به خدا نزديكتر بشيم؟
| ادامه مطلب...

پرسش:درسته شايد اين سوالها دوره اي باشه ولي من دوست دارم در مورد خدا بيشتر بدونم، اين كه كجاست؟ چطوري با پيامبرا و فرشته هاش حرف ميزنه؟ ميدونم سوالهام بچه گونه است ولي مي خوام برداشت و درك شما كه بيشتر مطالعه داريد رو در مورد خدا بدونم و چي كار كنيم كه به خدا نزديكتر بشيم؟


نویسنده : سجاد حسینی فهرجی وسید علی حسینی فهرجی
تاریخ : دو شنبه 30 مرداد 1391
زمان : 10:56
| ادامه مطلب...

پرسشاگر خدا بنده ها شو دوست داره پس چرا درد و رنج رو از بين نمي بره؟ لطفا بيشتر توضيح دهيد.


نویسنده : سجاد حسینی فهرجی وسید علی حسینی فهرجی
تاریخ : دو شنبه 30 مرداد 1391
زمان : 10:52


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.